ZZP’er pas op voor spookfacturen

ZZP’ers vormen een belangrijke doelgroep voor het bedrijfsleven. Zo ook voor advertentieverkopers die meer en meer ZZP’ers benaderen voor het plaatsen van advertenties in niet bestaande magazines of op websites die geen enkel effect veroorzaken.

Bij de veelal telefonische acquisitie wordt niet geschuwd om samenwerkingsverbanden te suggereren. Blijkbaar wekt dat vertrouwen waardoor de verkoop gemakkelijker wordt voor de advertenties. Ook de naam van ZZP Nederland wordt regelmatig gebruikt door telefonische verkopers.

Ook wordt steeds meer gesuggereerd dat men belt vanuit een samenwerking met ZZP Nederland, hetgeen valse voorlichting is. De adressen van de ca 9.000 aangesloten ZZP’ers worden niet verstrekt aan derden en ZZP Nederland heeft geen enkele samenwerking met welke telefonische acquisitie.

Herkennen en voorkomen van advertentiefraude
Veelal proberen verkopers u te benaderen met valse voorwendsels, gebruiken namen die erg op iets bekends lijken, bellen op tijdstippen waarop u druk bezig bent, sturen ongevraagd opdrachtbevestigingen met het verzoek om deze te tekenen en te retourneren.

Enkele tips ter voorkoming:

Teken nooit iets waarvan u de afkomst niet weet, ook niet als ontvangstbevestiging
Zeg nooit iets toe, ook niet telefonisch
Controleer nota’s op juistheid en verifieer de afkomst als u twijfelt
Bellen met dure 0900 nummers is vaak verspild geld
Een fax terugzenden met een groot kruis erdoor is een oplossing, maar bewaar alle documenten of e-mails die u terugstuurt en lees ALLES goed door voor u reageert.
Schrik niet als er wordt gedreigd met een deurwaarder

 

eco boekhouder

Leave a comment

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *