MKB’ers en belastingadviseurs kunnen bij bepaalde bezwaarschriften eerst een telefoontje van de Belastingdienst verwachten. De directie van de Belastingdienst heeft op basis van de succesvolle pilot Bellen bij bezwaar in de regio Oost besloten om deze behandelmethode bij bezwaar landelijk in te voeren. Dat meldt het personeelsblad van de Belastingdienst, meldt eco boekhouder
Tijdens de pilot werden particulieren die een bezwaarschrift indienden eerst gebeld door iemand van het bezwaarteam van de fiscus. De gedachte achter de pilot is dat de mate waarin burgers beslissingen van de Belastingdienst accepteren voor 50% wordt bepaald door de inhoudelijke onjuistheid en voor de andere helft door de procedurele gang van zaken. Met de pilot probeert de fiscus veel onnodige bezwaarprocedures te voorkomen.
60% trekt bezwaarschrift in
Niet iedere indiener van een bezwaarschrift werd gebeld. Als duidelijk is dat de belastingplichtige gelijk heeft, treedt de standaardprocedure in werking en wordt de aanslag verminderd. Als dat niet zo is, kan de belastingplichtige op een telefoontje rekenen. Uit de pilot blijkt dat ruim 60% van de bezwaarschriften wordt ingetrokken na een telefoongesprek. In nog eens 15% van de gevallen wordt gaandeweg het gesprek een oplossing gevonden waar de belstingplichtige zich in kan vinden, bijvoorbeeld een aanpassing van de aanslag.
In 12% van de gevallen is na het telefoongesprek nog steeds een traditionele behandeling van het bezwaar nodig.