De zzp’er als starter

De zzp’er schrijft zich in bij de Kamer van Koophandel envraagt bij de Belastingdienst een BTW- nummer aan.

1. Kamer van Koophandel

Voordat u daadwerkelijk kunt beginnen zult u zich waarschijnlijk moeten inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Voor de inschrijving in het handelsregister dient u een geldig legitimatiebewijs mee te nemen en een afschrift van uw privé-rekening of een uittreksel uit het bevolkingsregister. Beide mogen niet ouder zijn dan een maand, meldt www.mkb-boekhouder.nl

2. Belastingdienst

Zodra u zich heeft ingeschreven bij de KvK moet u bij de Belastingdienst een BTW-nummer aanvragen. U kunt telefonisch of schriftelijk het formulier “Opgaaf gegevens startende onderneming” aanvragen. Met dit formulier bepaalt de Belastingdienst welke belastingen u moet gaan betalen

3. Verzekeringen

Als MKB’er loopt u risico’s. Die risico’s kunt u afdekken door u te verzekeren. U moet zich natuurlijk persoonlijk verzekeren, maar ook voor uw bedrijf kan het handig zijn om bedrijfsverzekeringen af te sluiten. Een belangrijke verzekering is een aansprakelijkheidsverzekering, waarmee u belangrijke risico’s kunt afdekken. Indien u ergens werkt als MKB-er blijft u aansprakelijk voor de door u verrichte werkzaamheden!

Andere verzekeringen die handig kunnen zijn: ziekte en arbeidsongeschiktheid, pensioen, glasschade, de inboedel, rechtsbijstand, transport, inkomstenderving, diefstal en ga zo maar door. Het is aan u om te beoordelen welke verzekeringen u nodig acht.

eco boekhouder